Brian Douglas is geboren in Engeland en is hulpverlener met een grote ervaring in Oost-Europa. Hij werkt als vrijwilliger in Roemenië, Moldavië en Servië en is directeur van RCHF (voor meer informatie over zijn werk klik hier).

Brian Douglas spreekt verschillende talen en is bij de Roemeense autoriteiten, de Politie en het Britse Consulaat ingeschreven als Humanitair hulpverlener. Nadat hij begin 90ger jaren de ellendige situaties in het land zag, besloot hij dat het opsturen van voedselpakketten niet genoeg was en hij vertrok voorgoed naar Roemenië om daar als vrijwilliger dagelijks hulp te kunnen gaan bieden. Hij werkte drie jaar in een ‘oude stijl’ kindertehuis van de staat en verzorgde geestelijk gehandicapte kinderen. Daarna werkte Brian Douglas 5 jaar in een ziekenhuis van de staat op een afdeling waar kinderen en volwassenen met Tuberculosis, Aids/HIV en hepatitis lagen.

Na deze jaren werkt hij op het terrein van gezondheidsscholing en -voorlichting en het verhogen van de levensstandaard van families in de gemeenschappen.

“Het vrijwilligerswerk dat wij hier in Roemenië, Moldavië en Servië doen, helpt de kwaliteit van leven voor zoveel mensen te verbeteren en zorgt voor een betere toekomst voor kinderen. Wij geven bij RCHF ondersteuning en werken hard om omstandigheden die kinderen betreffen aan te pakken, want zij zijn de toekomst van het land. De jongeren van vandaag verdienen een betere kans dan die hun ouders tijdens de communistische tijd hadden. Wij geven directe hulp en mogelijkheden en ideëen voor het onderwijs. Het resultaat van het gebrek aan gezondheids onderwijs heeft zich laten zien in de opname van enorm veel volwassenen en kinderen in ziekenhuizen, waar zij lange tijd moesten verblijven, terwijl zij met een goede voorlichting op dit gebied niet eens ziek zouden hoeven worden.”