Ondanks dat RCHF een kleine NGO is, hebben wij wel de mogelijkheid heel snel te reageren, wanneer er in de buurt een grote ramp gebeurt. Dit was het geval eind Juni 2010, toen na een week hevige regen, Roemenië te kampen kreeg met een grote overstroming. In de regio van Botosani veroorzaakte een twee meter hoge muur van water een enorme ravage, waarbij de helft van het stadje Dorohoi verwoest werd. Veel mensen verloren alles wat ze hadden, sommigen zelfs hun leven. Waterbronnen werden vervuild en de enorme plaag muggen verslechterde de al bizarre gezondheids omstandigheden.

RCHF was snel ter plekke en maakte een evaluatie van wat er het hardste nodig was. Wij hebben andere NGO’s om hulp gevraagd en er werd 30 ton aan hulpgoederen gestuurd, inclusief eten, vers water, bedden, matrassen, schoon beddengoed. RCHF bezorgde de getroffenen kleding, enkele tenten en flessen water. Wij werkten samen met de autoriteiten van Dorohoi om voor de vluchtelingen zo snel mogelijk porto-cabins te krijgen, waar zij zolang in konden wonen, totdat de bouwmaterialen van de overheid zouden komen.

RCHF heeft een totaal noodplan voor rampen gemaakt, zodat er sneller en doeltreffender gereageerd kan worden bij rampen.